El professor Xavier Oliver rep la Medalla Narcís Monturiol

divendres, 27 gener, 2023

La Generalitat de Catalunya ha lliurat la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic al professor de l’Escola de Camins Xavier Oliver. L'acte de lliurament de les medalles ha tingut lloc el 25 de gener, a l'Auditori del Palau de la Generalitat.

Aquests guardons, instituïts per la Generalitat l’any 1982, distingeixen les persones i entitats per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya, i honoren al popular inventor i polític català del segle XIX, Narcís Monturiol Estarriol (1819-1885).

Xavier Oliver i Olivella és professor del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental  vinculat a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) i investigador del Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l’Enginyeria (CIMNE). Després de cursar Enginyeria de Camins, Canals i Ports a la Universitat Politècnica de València (UPV) i d’un període d’activitat professional com a enginyer, va iniciar la seva activitat acadèmica a la UPC el 1982 com a investigador, i, des del 1985, com a professor. Doctorat en Enginyeria de Camins, Canals i Ports a la UPC, ha fet estades sabàtiques de recerca a les universitats d'Stanford i a la Boulder University of Colorado, als Estats Units.

En el vessant investigador, s'ha centrat en l'estudi de l’àmbit del disseny i l'anàlisi computacional dels materials i meta-materials (materials amb propietats exòtiques) al CIMNE, on és investigador des del 1987. El 2012, l’European Research Council (ERC) li va concedir un dels ajuts ERC-Advanced Grants, que va desenvolupar en el període 2013-2017, a més de dues ERC-Proof of Concept Grants, al període 2018-2021. Entre altres guardons, ha rebut la Gauss-Newton Medal 2021 de la Internacional Association for Computational Mechanics (IACM) per la seva trajectòria científica i la diversitat i continuïtat de les seves contribucions a la mecànica computacional. Ha estat president de la Sociedad Española de Mecánica e Ingeniería Computacionales (SEMNI) en el període 2009-2017. Té uns 120 articles publicats en revistes internacionals.

Més informació: https://actualitat.camins.upc.edu/ca/node/8214

Accedeix a la notícia sencera a Sala de premsa UPC: https://www.upc.edu/ca/sala-de-premsa/noticies/medalla-narcis-monturiol-per-als-professors-xavier-oliver-i-trinitat-pradell