“S’ha de ser eficient en l’extracció per a no desaprofitar el recurs”

Viernes, Octubre 6, 2017

El professor Xavier Sánchez Vila, expert en hidrologia de l’Escola de CaminsUPC BarcelonaTech, va relatar a la Universidad Nacional de Jujuy (Argentina) la seva experiència a El Salar de Atacama (Chile)

En la seva ponència va analitzar les metodologies que poden ser utilitzades per avaluar les reserves de qualsevol salar més enllà de les seves característiques. “La zona de Jujuy té per a dotzenes d’anys d’explotació del liti pel que, la quantitat no és un problema greu, sinó la gestió eficient en l’extracció de la salmuera per a no desaprofitar el recurs de manera absurda y obtenir la màxima producció en benefici de la regió”.

Cauchari és un dels majors jaciments de liti en salmorra del mon, juntament amb els jaciments del salar de Uyuni a Bolívia i el d’Atacama a Chile, localitzat en el que es denomina el “Triangle del liti”.

El projecte Cauchari-Olaroz, dirigit per l’empresa minera Exar, tindria reserves d’uns 2,7Mt de carbonat de liti, equivalent, amb una llei de tall del liti de 354mg/l. Al salar de Jujuy, ubicat al departament Susques, “l’extracció (calculada a 600 metros) és molt més profunda” respecte al salar d’Atacama i aquest, potser és “el punt més important i més complicat” va assenyalar el professor Sánchez, qui va aclarir que “en principi la perforació no és més que això, les metodologies són igualment aplicables”.

Al moment de l’avaluació “es tracta amb models numèrics perquè la salmorra és mòbil, no un recurs fix” i per tant, “hi ha una avaluació més dinàmica perquè en el procés explota la salmorra i es mobilitza a altres llocs”. A més, hi ha més variables que es tenen en compte, com són la porositat, la constitució del liti a la salmorra i “la seva combinació és més complicada d’avaluar, però el punt important és el coneixement del sistema, amb el que l’explotació és la part més important. La conferència va ser organitzada per l’empresa Exar, la Cámara Minera de Jujuy, la Facultad de Ingeniería y el Govern de la província i va celebrar-se a les instal·lacions de la Universidad Nacional de Jujuy.