Barcelona assajarà solucions circulars en el sector de la construcció, en un projecte europeu liderat per la UPC i coordinat per professorat de l’Escola

divendres, 22 setembre, 2023

Els professors Albert de la Fuente i Nikola Tosic, vinculats al Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental i a l'Escola de Camins de la UPC. Estan al capdavant del projecte de Barcelona, on es posarà a prova amb la demolició d'edificis secundaris de l’antiga planta Mercedes-Benz per a la construcció del primer ecodistricte d’Espanya, laMercedes.

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) coordina un consorci europeu integrat per 28 socis de 8 països, creat per impulsar l’adopció de solucions integrades circulars a les cadenes de valor de la construcció. En aquest marc, es desenvolupa CIRC-BOOST, un projecte de quatre anys de durada, finançat pel programa Horizon Europe.

En concret, el consorci desplegarà cinc projectes pilot a Barcelona (Espanya), París (França), Belgrad (Sèrbia), Vesterålen (Noruega) i Praga (República Txeca). Es tracta de demostrar, a gran escala, solucions noves i integrades per a la demolició, el tractament de residus de la construcció, la gestió i la valorització en nous productes.

Els pilots van des de la demolició selectiva de l’antiga planta Mercedes-Benz per a la construcció del primer ecodistricte d’Espanya fins a la creació d’una plataforma digital i física per optimitzar el flux de residus de construcció en les obres de les infraestructures dels Jocs Olímpics de París 2024 i dels Jocs Paralímpics posteriors. Aquesta mateixa plataforma s'utilitzarà també per a la gestió i la utilització dels residus de les obres del Gran Paris Express, actualment la infraestructura en construcció més gran d'Europa.

El projecte pilot a Espanya: laMercedes

La planta Mercedes-Benz es va dissenyar l’any 1951 com a fàbrica de motors d’avions, en un edifici que forma part de l’herència industrial de la ciutat de Barcelona. En desús des de 2007, l’empresa Conren Tramway, en col·laboració amb l’estudi d’arquitectura Batlleiroig, ha projectat en aquest espai entre els barris de Sant Andreu del Palomar i Bon Pastor el primer gran barri sostenible d’Espanya.

Notícia sencera a Sala de prensa UPC