El professor Xavier Oliver guanya un ajut Advanced Grant del Consell Europeu de Recerca

dimecres, 23 gener, 2013

Xavier Oliver, professor de l'Escola i investigador del Centre Internacional de Mètodes Numèrics en l'Enginyeria (CIMNE), és un dels nou investigadors de centres catalans que ha guanyat un ajut Advanced Grants que atorga el Consell Europeu de Recerca (CEU). També ha rebut una de les beques Mateo Valero, director del Barcelona Supercomputing Center - Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS).

La 5a convocatòria d’aquestes beques (corresponent a l’any 2012 i resolta el 22 de gener) ha concedit ajuts per valor de 680 milions d’euros a 302 investigadors experimentats de tot Europa. Del total d'aquests Advanced Grants, 15 desenvolupen els seus projectes de recerca a l’estat espanyol, 9 dels quals són investigadors d'universitats catalanes i centres de recerca. L’any passat el nombre d’investigadors catalans distingits pel Consell Europeu de Recerca van ser set.

Xavier Oliver es catedràtic de Mecànica de Medis Continus i Teoria d'Estructures de l'Escola de Camins, pertany al Departament de Resistència de Materials i Estructures a l'Enginyeria i és investigador del CIMNE. Desenvolupa la seva recerca a l'entorn de les Ciències de la Simulació i la Mecànica Computacional. El seu projecte  seleccionat per a un Advanced Grant s'anomena COMP-DES-MAT i tracta el desenvolupament de tècniques avançades, utilitzant mètodes de simulació numèrica per ordinador, per dissenyar nous materials per a l'enginyeria creats a mida segons l'ús. El professor Xavier Oliver comptarà amb 2, 4 milions d'euros per un període de 5 anys per tirar endavant aquest projecte.

Mateo Valero, investigador i catedràtic del Departament d'Arquitectura de Computadors de la UPC i director del Barcelona Supercomputing Center, està considerat el principal artífex europeu de les aportacions científiques en  l’arquitectura de computadors, especialment en el camp dels processadors vectorials. El projecte pel qual ha rebut l’ajut del CEU és Riding on Moore’s Law, que se centra en l’evolució de les prestacions dels microprocessadors per iniciar una nova línia en el disseny dels supercomputadors. Aquesta línia es basa en el codisseny de l'arquitectura i de l'entorn d'execució del software, que permeti superar l'actual estancament de l'eficiència dels sistemes computacionals. La dotació atorgada per desenvolpar aquest projecte és de 2,3 milions d'euros.

La resta d’investigadors que han obtingut l’ajut estan vinculats als següents centres d'educació superior: Universitat Pompeu Fabra, Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) de Tarragona, Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis d’Aigua (IDAEA-CSIC) i Markets, Organizations and Votes in Economics (MOVE).

Nota de premsa